Wednesday, September 02, 2009

Venture Capitalists - Rate of Exchange

Jag har ju lite då och då pratat om att börja skriva recensioner här på sidan. Och jag fick ju positiv respons från er läsare gällande det också. Så nu tänkte jag iaf smygstarta lite. Får se hur regelbundet det blir. Förhoppningen är dock att det kan bli en i veckan eller nåt liknande. Så då kör vi helt enkelt igång.






















Venture Capitalists - Rate of Exchange

Från Kalifornien kommer en av de mest sympatiska artister jag har haft förmånen av att lära känna i form av Self Advocate. Jag stötte först på honom när han samarbetade med Prosperous för ett antal år sedan. Sen när jag för ca 2 år sedan bestämde mig för att ställa samman samlingsskivan Du Ska Inte Tro Det Blir Sommar så visade S.A. verkligen sitt stora hjärta och hjälpte till med projektet på fler sätt än jag hade vågat hoppats på. Nu har han, tillsammans med kollegan från Understudies, Welsed släppt sin debutskiva Rate of Exchange under namnet Venture Capitalists. Hur låter det då?
Smutsigt, svängigt och precis vad jag hade hoppats på. De kanske inte är det mest briljanta emcees rent tekniskt sett, men de lyckas hålla en jämn och bra kvalité genom alla 11 låtar vilket inte alla gör. Att sedan lyckas bygga upp en hel låt på vidriga Hit The Road Jack och få det att funka är värt att lyfta på hatten för. Låten som står ut mest i mina öron är dock ödesmättade Black Monday. Är skivan då ett mästerverk? Nej, långt ifrån. Men det är en av de skivor som går mest i min iPod just nu och det är det inte så många som gör.

Betyg: 3 av 5

No comments: