Monday, September 28, 2009

Enigmatical & Misto Soon - A Miniature of Bigger Things


























Jag vet inte hur bra Misto Soon & Enigmaticals skiva A Miniature of Bigger Things är för mig just nu egentligen. Klockan är 05.42 och jag sitter på bussen på väg till jobbet. A.M.O.B.T. bjuder mig på vemodigt jazziga beats och stilsamma poetiska betraktelser samtidigt som ett dystert Göteborg visar upp sig utanför bussfönstret. Men det är ju i grunden inget negativt. Alla duktiga konstnärer påverkar oss ju känslomässigt med sina verk och förstärker känslor som redan ligger och bubblar vid ytan. Och det är just det som man får här. Dessa två medlemmar i den löst sammanhängande kollektivet Out of the Blue Crew bjuder här på 8 låtar som alla håller än förvånansvärt hög och jämn kvalité. En kvalité som bara förstärks av livemusiker och gäster som gamla favoriter som Nadasdi och Rodan Kairos. Även om det är svårt att lyfta fram några egentliga favoriter så vill jag ändå nämna fantastiska Suite for the Swedish Scenery och ...of Constellations.

Skivan är en samling av låtar som Misto och Enigmatical har spelat in 2005-2006. Tyvärr kan det här kanske vara sista gången man får höra Mistos sköna flow på skiva då ryktena säger att han numera har följt tidigare nämnda Nadasdis exempel och lagt micken på hyllan. Det känns väldigt trist då det är artister som han som vi verkligen behöver och borde vara rädda om. Artister med klar talang och en egen skön stil. Men tyvärr lever vi allt för ofta i en värld där talanger glöms bort och får samla damm, medan urvattnade kopior får allt för mycket oförtjänt uppmärksamhet. Så om jag fick önska mig en sak så är det att jag vill att alla stödjer konstnärer som Misto Soon och Enigmatical och låter namn som till exempel Middlesex, Mohammed Ali och MFS That Hustla istället vara dom som samlar damm. Först då skulle det finnas lite rättvisa i världen.

Betyg: 4 av 5

No comments: