Tuesday, February 20, 2007

Last Entry Was NOT A Suicide Note

Den senaste tiden så har det lyssnats en hel del på musik här hemma igen. Musik lyssnar jag i och för sig alltid på men det har varit ovanligt mycket nytt den här veckan. Det som har dominerat mest är den brittiska gruppen Enter Shikaris singel "Sorry You're Not A Winner". De bjuder på något som närmast kan beskrivas som ett möte i studion mellan Europe och Refused när de båda har överkonsumerat sunkig trance. Låter uselt kan jag erkänna. Men även om det går emot det mesta när det gäller god smak så diggar jag det stenhårt! I alla fall i en vecka eller två. Längre orkar man nog inte. Kultirations sångare Marcus Berg har nu släppt sin första soloskiva "Markendeya". Och det hela låter väldigt tryggt och säkert. Det märks att det är Marcus som ligger bakom hela Kultirations sound då detta låter som en klockren uppföljare till bandets senaste skiva "Grogrund". Enda större skillnaden här är att det har smugit sig in ett par texter på engelska samt att skivan avslutas med dubexperimentet Svartrot. Det sista hade jag klarat mig mer än väl utan och Marcus engelska uttal är under all kritik, men det funkar ändå. Det är ju trots allt det musikaliska soundet som tilltalar mig mest. En rolig musikalisk upptäckt har varit franska Nouvelle Vague. Deras senaste skiva går under namnet "Bande A Part", men det är debutskivan, "Nouvelle Vague" som har gått varmast. Vad handlar då det hela om? Jo, bossanovadoftande covers på klassiker som t.ex. "Love Will Tear Us Apart", "Just Can't Get Enough", "Guns of Brixton" samt "Teenage Kicks". Precis vad man behöver denna årstid i Göteborg!
Slutligen så har jag äntligen lyckats lägga vantarna på Buddy Wakefields skiva "Run On Anything". Denne tvåfaldige världsmästare i poetry slam släppte förra året skivan på Sage Francis skivbolag Strange Famous Records. Och det hela var helt klart värt väntan! Här har vi ju anledningen till varför jag trots allt inte helt gett upp hoppet gällande estradpoesi. I stället för bekräftelsekåta prettyboys och kvasirevolutionära stand-up poeter så hör vi här en man som har något att säga. Det är både vackert, tänkvärt och underhållande. Men framför allt är det kvalitativt och givande.

No comments: