Friday, February 23, 2007

What's In A Qapla' Anyway?

Så har då Jason "Timbuktu" Diakité släppt sin senaste skiva "OberoendeFramkallande". Pålitligt? Absolut. Svängigt? Alltid. Nyskapande? Knappast. Värt att skriva mer om? Tror inte det.

Betydligt mer intressant är "I'll Sleep When You're Dead", den kommande fullängdaren från allas vår rödtopp El-P. Jaime Meline har aldrig tagit den enklaste vägen till våra hjärtan, vare sig med sin gamla grupp Company Flow, samarbetet med Matthew Ship eller med tidigare solosläpp som "Fantastic Damage" och "Collecting The Kid". Men mitt hjärta vann han dock relativt lätt via den underbara sitardängan "The Fire In Which You Burn" från Company Flows debut "Funcrusher Plus". Och hans grepp om mig har inte lossnat nämnvärt sedan den tiden. Skulle lätt kunna rabbla upp låtar från den nya skivan som jag tycker att ni ska lyssna in er på men istället så väljer jag att helt enkelt säga: Köp skivan när den släpps den 20 mars. Du kommer inte att ångra dig!

En annan godbit denna vecka har varit den kommande skivan från den ryskfödde, numera New York-baserade beatvirtuosen DJ Vadim. Skivan "The Sound Catcher" är en skön blandning av tillbakalutat svängiga instrumentalspår och vokala samarbeten med bl.a. Abstract Rude, Skinnyman och Katherin Deboer. Väl värd att kolla upp.

Väl värd att kolla upp är också åldermännen i X-Clans skiva "Return From Mecca". Kanske inte allas kopp te, men för oss som under tidiga tonåren färgades av textrader som "Freedom or death, we shall all be moved. Vanglorious! This is protected by the red, the black, and the green, with a key, sissssiiiiieeeeeeeees!" så är detta ett glatt återseende.

Nu borde jag ägna mig åt det jag egentligen skulle göra nu, dvs. recensera bland annat Lady Sovereign, RJD2 och MC Eiht för tidningarna Piraja och IQ Student. Men innan dess så vill jag bara passa på att tipsa om något som jag tipsade om för snart ett år sedan här på bloggen (klicka här för att snabbast hitta dit). SVT har glädjande nog nu beslutat sig för att visa "The Henry Rollins Show"! Har ni inte sett det innan så bänka er framför SVT2 den 2 mars 22.30. Jag har sagt det förut och jag säger det igen: It's the shit!!!

No comments: