Tuesday, April 18, 2006

Get In The Van

Jag har aldrig riktigt förstått charmen eller meningen med talkshows. Dom är oftast ytliga och plastiga versioner av verkligheten där alla antingen är freaks à la Ricki Lake och Jerry Springer, eller fina, underbara myspysfigurer som hos Oprah Winfrey och Dr Phil. Att se en av dessa program är alltid en pärs. Jag känner nästan omedelbart en känsla av djupt obehag inom mig av all påtvingad käckhet och påklistrad vishet som sprids genom dom. Fram tills nu.
Nu har jag äntligen hittat en talkshow som talar till mig, som jag kan känna mig bekväm med och som berör det jag är intresserad av. TV-kanalen som har gett mig detta är Independent Film Channel (IFC) och showens namn är "The Henry Rollins Show". That's right, det är alltså allas våran favorit kille i shorts och tatueringar som är programledare. Och alla som känner till honom förstår då ganska snart vad för slags show det är. Det är samtal med intressanta personer som faktiskt har något att säga om sin omvärld, mixat med liveuppträdanden av spännande musikaliska akter.

Premiär avsnittet bjöd på ett samtal med filmskaparen Oliver Stone om hans nya film "World Trade Center" och hans syn på det politiska klimatet i USA idag, och för det musikaliska står punkrockbandet Sleater-Kinney.
Och alla program som avslutar med en ärlig hyllning till Rainer Fassbinder och Keanu Reeves får pluspoäng av mig iaf.

Avsnitt 2 bjuder på besök i studion av Chuck D från Public Enemy samt sjukt svängiga Jurassic 5.

Jag kommer då följa serien med största intresse!!




No comments: