Thursday, April 20, 2006

Props Goes To...Part I

Eminem, 50 Cent, Kanye West, Snoop Dogg etc i all ära (även om jag är högst tveksam ifall Fiddy är värd nån ära alls talanglös som han är). Men det finns så många emcees som i mina ögon inte får i närheten den uppmärksamheten som dom är värda. En sjukt duktig battle- OCH studiorappare som Mac Lethal har, med undantag från en intervju i den själfulla tidningen Quote, inte nämnts med en enda rad i svenska media så vida jag vet. Och det är inget annat än en stor skandal. För att inte tala om Adeem, Brother Ali, Dos Noun, Nobs m.fl.
Min tanke är att med jämna mellanrum skriva om dessa, och ev. även fler, artister här för att förhoppningsvis kunna få ytterligare nån att upptäcka dessa underbart begåvade artister. För bra musik förtjänar uppmärksamhet, den dåliga får den tyvärr ändå.
Här i min första så kommer jag att uppmärksamma min absoluta favoritemcee. Jag ska till att börja med erkänna att han kanske inte ligger bakom dom absolut bästa skivorna, men att när det kommer till skills så är han nummer ett i min bok. Mike Averill, mera känd som Eyedea (a.k.a. Oliver Hart). Vinnare av alla battletävlingar av rang (Scribble Jam, Blaze-Battle etc.) och den som haft möjligheten att höra eller se honom när han freestylar måste hålla med om att han är snuskigt duktig, eller så är det bara för den personen att sluta lyssna på hiphop. Men givetvis så räcker det inte att en person är duktig inom freestyle- och battlevärlden för att i mina ögon vara en stor emcee. Men lyssna bara igenom skivan "First Born" som han och sin partner Abilities debuterade med 2001. Där rymms allt från skrytsamma texter om deras egna förträfflighet, till personliga och smärtsamma betraktelser till mer abstrakta och intelligenta texter som t.ex. i den fantastiska "Birth Of A Fish". Och allt detta levereras med ett sjukt bra flyt och en artikulation som gör att man utan minsta ansträngning kan suga åt sig varenda ord som lämnar Eyedeas tunga. Skulle kunna fortsätta att ösa beröm över denna man, men tycker istället att ni som inte har hört honom ska omedelbart söka upp nåt av honom och bara njuta!

Detta kommer alltså att troligtvis bli en miniserie om emcees som inte får den uppmärksamhet dom förtjänar. Tipsa gärna om ni har några ni skulle vilja ha med.





No comments: