Thursday, April 20, 2006

In The Name Of Love

Hade egentligen tänkt att börja en mini-serie idag om emcees som jag tycker får alldeles för lite uppmärksamhet, men den får vänta.
Anledningen till det var en underbar kväll på Café Publik igår. En helkväll med underbar spoken word, hiphop och kärlek. Det var Listener Tour Of Homes som hade kommit till stan, och med det kom värmen.
Huvudsakliga anledningen till att jag tog mig dit i regnet var att amerikanen Listener skulle komma. Lyssnade en del på hans skiva "Whispermoon" när den kom och gillade den skarpt.
Med sig igår hade han några holländare. Först upp på scenen var Skinfiltr8r. En charmig spokenword-kille som verkligen knäckte! Han hade till sin hjälp bara några fotpedaler och en effektbox där han på plats först samplade ljud som han gjorde med munnen och div. olika tillbehör som t.ex. en vanlig plastkasse. Han loopade det sedan live och körde sin sköna poesi till det. Helt underbar! Ett smakprov från en av hans skivor kommer här (han släpper ca en skiva i månaden och alla levereras i handgjorda fodral av olika slag).
Nästa akt var den mer renodlade hiphopuppsättningen vid namn Holy Eyes. Inte särskilt spännande alls och egentligen inte värda att ägna mer uppmärksamhet här.
Slutligen så var det dax för Listener. Han bjöd på uppemot en timme av underbar hiphop och sköna betraktelser. Det tillsammans med en intim stämning och
en öppen dialog med publiken skapade en underbar kväll. Att han var oerhört trevlig oxå och gärna tog sig tid när jag och min vän Kristian stod och pratade med honom i nästan en halvtimme made my day.
Får ni chansen att se dom spela (dom är i Sverige ett par dar till) så tveka inte!! Som en liten teaser så lägger jag upp en videoupptagning med en acapella-version av "The Music That The Angels Do" från en tidigare spelning på turnén. Enjoy!

Ska även tilläggas att gårdagens spelning var gratis!





2 comments:

Anonymous said...

Jag tycker din nya logo eller vad det är tar upp för mycket plats om den ska vara med varje gång..
Spelningen igår va grym! Tack Café Publik!
För övrigt hoppas jag att rapidshare-grejen inte var din idé för det sög verkligen..
ser fram emot MC-serien

Anonymous said...

kul att du gillade kvällen. /sverigebokaren