Monday, April 17, 2006

En ny drog...?

Det finns ju en uppsjö av saker och ting här i världen som kan skapa beroenden. Allt från alkohol och droger, till sex och spel. Man kan vara nikotin- och sockerberoende och man kan vara beroende av adrenalinkickar. Jag är personligen en sån person som väldigt lätt blir beroende av saker, min psykolog gav mig en term för det vid ett tillfälle, men jag har nu glömt bort det. Nu har ett nytt beroende gjort sitt intåg i mitt liv. Det är kanske inte lika destruktivt som vissa av dom andra, men likväl något som har en förmåga att starkt ta över min vardag. Och vad är det då det handlar om? Jo, rörpärlor och pärlplattor. Ni vet det där som man lade som barn som bildade mönster och former som t.ex. hjärtan och stjärnor. Det är i det träsket som jag numera är fast.

Det började lite oskyldigt med ett par pärlplattor till mina syskonbarn.
Sen var det som om pärldjävulen hade slagit sina klor i mig, och pärlor för flera hundra kronor införskaffades. Nästa platta på schemat blev en hyllning till skivbolaget anticon (till få personers förvåning...).

Sen var det då dags för det stora. En kopia av en tavla av Roy Lichtenstein. Mycket jobb och mycket tid gick åt, men precis som vid så många andra former av beroenden så spelade det ingen roll. Det var ju kicken man var ute efter. Åtskilliga tusen pärlor senare så var den då färdig. Genom ett fint samarbete mellan mig, Emma och
programmet Photopearls så ligger den just nu på mitt golv i väntan på the finishing touch. Man kan ju inte annat än undra var detta kommer sluta någonstans.... En muralstor platta föreställandes Chairman Mao kanske?

But remember kids: Don't try this at home!




No comments: