Friday, April 24, 2009

Svenskar




















Jag har under dagen idag fått samma länk skickad till mig inte mindre än 4 gånger från olika personer. Det är en länk till en del av ett avsnitt av The Daily Show with John Stewart där de på ett humoristiskt sätt undersöker The Stockholm Syndrome. Jon Stewart och hans kollegor är duktiga och oftast riktigt underhållande, så även här.
Det jag dock tycker är väldigt intressant är hur uppenbart lyckliga vi svenskar blir så fort det skojas om Sverige i ett utländskt program, helst då ett amerikanskt sådant. Visst finns det en stor grund till det då igenkänningsfaktorn är väldigt hög, men jag tror personligen att det ligger mer än så bakom det. Jag tror att vi överlag känner oss betydelsefulla och viktiga när stora USA uppmärksammar lilla Sverige. Vi skakar på huvudet, skrattar och säger "åhhh, det är såå sant, vi kan vara sååå pinsamma" fast innerst inne så blir vi någonstans lite stolta över att någon i någon form uppmärksammar vårat lilla land och därav denna ansamling av länkar som skickas till höger och vänster.
Vad vill jag då komma fram till? Inte mycket alls faktiskt, mest att det är rätt fånigt att vi tycker sånt här är sååå roligt men också att jag själv faktiskt är en av dom som sitter och fnissar för mig själv när jag tittar på det hela och tänker "åhh, vi kan vara sååå sant..."

Här är länken för intresserade

1 comment:

Anonymous said...

Personligen tycker jag klippet är kul för att det visar hur jäkla fucked staternas politik är. Känner inte alls någon typ av euforisk känsla över att höra något om Sverige i amerikansk media.

Men du har nog rätt, de flesta av oss får nog gåshud över att USA uppmärksammar oss och dessutom försöker göra en parodi på det hela.
Klippet är dock faktiskt riktigt underhållande.