Saturday, December 23, 2006

The Christmas Song Blog 2006

Jag har verkligen varit en tvättäkta julknarkare i år. Här i hushållet har det pyntats, granen är inhandlad och julgodis och kakor har framställts. Och allt detta till tonerna av diverse julmusik. Så vad kan då vara mer passande en en lista över mina favoritjulsånger? Tänkte först att jag skulle göra antingen en 5-i-topp eller en 10-i topp, men jag kom på att -what the hell?, det är ju följande 7 som är de bästa, så det får duga med dem helt enkelt. Ingen egentlig inbördes ordning utan alla rockar på sitt egna lilla vis:

  • John Lennon & Plastic Ono Band - "Happy Xmas (War is Over)"
    Underbar. En av de låtarna som skapar julen enligt mig.
  • The Pogues feat. Kirsty MacColl - "Fairytale of New York"
    Den bästa helt enkelt. Ingen jul är komplett utan Shane MacGowan och gänget. Ryser av njutning varje gång!
  • Tyskarna från Lund - "Achtung X-Mas"
    Långt ifrån traditionell, men den var soundtracket för mig ett antal jular sedan.
  • Frank Sinatra - "Jingle Bells"
    Ol' Blue Eyes, mannen med rösten och stilen gör sin funkigt avslappande version.

  • Wham - "Last Christmas"
    Hade lika väl kunna ta Erland Øyes barskrapade version istället, men den här har trots allt varit med mycket längre, och minnena är oändliga.
  • José Feliciano - "Feliz Navidad"
    Den här låten har egentligen många likheter med Cut Chemist. Dvs. att det svänger sjukt mycket!
  • BBC Symphony Orchestra, Chorus & Singers - "Auld Lang Syne"
    Ska man så ska man helt enkelt. Mäktigt pampig och stämningsfylld.




    Ps.Som ett litet inlägg så vill jag även lägga till att mitt utlovade dj-set på nyår inte blir av i år. Bara så att ni vet. Ds.
  • 2 comments:

    MAS said...

    M;eh... Ohelga natt då da?

    Peace dawg och gott nytt och alles das.

    from Alice John with a whisper said...

    hey baby.
    god jul!

    kramar massor