Tuesday, December 19, 2006

William Shatner - "Has Been"

Ibland så vet man inte om något man lyssnar på är så dåligt att det helt plötsligt blir bra eller om det kanske bara är uselt. Och ibland så spelar det absolut ingen roll. Enter William Shatner. För dom flesta så är han nog bara känd som Captain Kirk från den ursprungliga Star Trek-serien. Han må vara en högst medioker skådis men han är och kommer alltid att vara en ikon, och ikoner får alltid göra lite som dom vill. Att William inte kan sjunga eller ens kan hålla en enda ton har inte hindrat honom att vid flera tillfällen spela in skivor. Han och hans kollega från serien, Leonard Nimoy (mera känd som Mr. Spock) har båda sanna kalkoninspelningar bakom sig, men dom är också oförglömliga. Ta bara Leonards tolkning av "If I Had A Hammer". Tidlös underhållning mina vänner!
Men William är inte sämre han, och "Has Been" från 2004 fortsätter i samma underbara spår. Under produktion av Ben Folds(!) så gör han bland annat en fantastisk cover av Pulps "Common People" samt samarbetar med min hjälte Henry Rollins"I Can't Get Behind That". Jag laddade ner denna skiva mest på skoj, men måste erkänna att jag inte kan slita mig. Williams pratsång trollbinder mig och jag bara njuter av att cheesy också kan vara rent guld.

Det går för övrigt rykten att Mr. Hauer kommer bjuda på lite beats, breaks & big smiles bakom skivspelarna på Kalejda på nyårsafton. Förutom den väntade blandningen av obskyra hiphop-produktioner och lo-fi pop så kan jag nästan utlova lite William Shatner också. Be there!

No comments: