Monday, December 04, 2006

plural CD 1

Jag utlovade ju ett utlåtande ang cd-skivan som medföljde senaste numret av plural. Tyvärr så känns det som om mina farhågor besannades. En riktigt tråkig och tam samling är mitt betyg. Jag vet att en av tankarna bakom den är att lyfta fram talanger från Göteborg som inte riktigt får sitt utrymme annars, och det tycker jag är en hedersam tanke. Men jag tycker att dom missar sitt mål på olika sätt.
Skivan består av 10 spår. 4 poesispår och 6 musikaliska låtar. Så långt inget fel, men sen tycker jag att bristerna skiner igenom. Att Frithiof Andersson och tidningens tryckningsansvarige Mathias Eriksson sedan står för sammanlagt 50 % av skivan tycker jag är ett klart svaghetstecken. När man har tillfället så här att lyfta fram olika akter på 10 spår så tycker jag att man borde sikta på bredd och ha 10 olika artister. Men när man gör som redaktionen för plural så tycker jag att man misslyckas. Hårda ord kanske, men jag kan inte låta bli att tycka så. Att skivan sen, förutom The Northern Outlooks bidrag, enbart består av antingen poesi eller elektroniska spår är ett tecken på lite väl snäv syn på det kulturella utbudet. Helst när jag vet att det har funnits fler artister som har erbjudit sig att bidra till samlingen. Jag vet att det kan uppfattas som osolidariskt att kritisera en tidning som man själv bidrar till, men jag känner att jag måste vara ärlig. Sen tycker jag att det faktum att redaktionsmedlemmar själva är med på skivan bara är ett tecken på att det inte så mycket handlar om att lyfta fram talanger som att få synas själv. Tråkigt!
Men jag ska avsluta med lite positivitet i alla fall. Jag tycker att rent musikaliskt sett så är Der Musikants bidrag "A Storm is Coming" och samarbetet mellan Mathias Eriksson och Frans Alfredsson riktigt lyckade.

1 comment:

Anonymous said...

Jag tror att vi var dåliga med att upplysa om att skivorna kommer att varar tematiska. På denna platta valde vi att kombinera poesi med elektronisk musik. Syftet var alltså inte att plocka in en massa olika genre. Varje skiva kommer alltså att ha ett eget tema. Nästa tema kommer att bli film och kommer att vara en DVD. På denna skiva söker vi efter kortfilm och musik för film osv. Fjärde plattan kommer att bli ett slags sampler från Göteborg som musikscen.

Vi som startade tidningen plural gjorde det bl.a. för att få möjlighet att kunna skriva och publicera vårt egna material att jag förkommer på skivan är just därför, och det är inte så att vi valt bort någon artist för att jag skulle få vara med. Vi fick helt enkelt inte in fler som ville medverka med musik som passade tematiken på denna skiva, Så är det när man är en liten ideel tidskrift, som precis börjat skapa nätverk. Kul att du i all fall fann något spår som var värda att lyssna på.

Eric Anderson.Ansvarig Utgivare: plural