Sunday, March 11, 2007

I Don't Know, I'm On Morphine

Jag vet att jag har fått ta mycket skit från folk genom åren för att jag råkar gilla Justin Timberlake, och jag är beredd att ta det. Hans debutskiva Justified är ju fortfarande fylld av grymt bra låtar. Det kan man inte förneka. Har dock inte lyssnat tillräckligt på uppföljaren FutureSex/LoveSounds för att ha en egentlig åsikt. Nu i helgen blev dock det ultimata testet för Timberlake aktuellt, nämligen att se om han skulle klara det många andra stjärnor har misslyckats med, dvs lyckats på den s.k. vita duken. Vem minns inte t.ex. allas våra Fiddy i Get Rich Or Die Trying? Där finns det iofs en sorts ursäkt då Fiddy är helt talanglös på alla nivåer förutom möjligtvis bänkpress. Så var det då dags för Alpha Dog där Justin har en av huvudrollerna vid sidan av namn som Emile Hirsch, Shawn Hatosy, Ben Foster, Anton Yelchin och Bruce Willis. Först och främst vill jag säga att jag blev väldigt glatt överraskad av filmen. Den var riktigt bra faktiskt och jag kan verkligen rekommendera den. Ingen typisk Hollywood-produktion när det kommer till känslan utan mer av en välgjord independentfilm. Justin imponerade faktiskt också. Lite av testet för en skådespelarinsats är ju att man efter en stund inte alls ska reflektera över vem skådisen är och det var precis det som hände. Justin är inte Justin här utan sin karaktär Frankie Ballenbacher. Se den!

Sen har jag även lyssnat igenom två skivor med kinesisk hiphop som jag fick efter att min familj varit i Kina på besök hos min ena bror. Hade absolut inga förhoppningar på att det skulle kunna vara det minsta bra utan jag ville helt enkelt ha dem för att jag var nyfiken på hur det lät. Men även här blev jag faktiskt lite förvånad. Samlingsskivan Dragon Tongue var helt ok faktiskt. Artister som Ghost Bone, ANS-JUMP och Sketch Krime bjuder på välproducerad och stundtals riktigt svängig hiphop. Måste säga att jag gillar det. Den andra skivan, Kong Fu av gruppen CMCB är klart svagare men även här är det ändå helt ok. Man undrar bara lite över kinesiska hiphopartisters fixering vid gruppen Nirvana.

No comments: