Monday, March 19, 2007

O Canada

Jag har vid tidigare tillfällen nämnt kanadensiska akter som t.ex. Buck 65, Cadence Weapon, Josh Martinez, soso, och Sixtoo. Och fastän att dessa nog är de klarast lysande favoriterna för mig så finns det många andra artister som är mer än värda att lyfta fram. Och det är precis det som jag hade tänkt göra nu.
Låt oss börja med gamle Scribble Jam-favoriten Skratch Bastid. Denna tvåfaldige dj-vinnare fann jag tidigt uppskattning för på grund av hans underbara Star Wars-set. Har dock inte ägnat honom så mycket tankar åt honom sedan dess förrän jag lyssnande igenom Taking Care of Business som han har gjort tillsammans med rapparna John Smith och Pip Skid. Svängigt och välproducerat är bara förnamnet. Grymt tight från dessa sköna killar.
Gillar man artister som MC Paul Barman och Prince Paul så tycker jag att man ska kolla upp Halifax egna Wordburglar och hans skiva Burglaritis. Hans tighta flow kombinerat med humoristiska texter får mig att skratta högt ett antal gånger och det är ett högt betyg. Helt klart en ny favorit! Jag menar, rader som "You said your girl looked like Drew Barrymore/I met her. She looks like Drew Carey more" säger det mesta. Humor.
Gruf the Druid från Winnipeg bjuder tillsammans med sina kollegor John Smith, Pip Skid och mcenroe på lite dystrare tongångar på skivor som Druidry, Mastermind och Growing Pains. Inte fullt lika bra i mina öron men likväl så håller det en väldigt hög kvalité. Alla 3 är utgivna på det fantastiska bolaget Peanut & Corn Records där man även hittar bl.a. Birdapres och hans skiva Get it Done. Även den bra, men lite väl monoton i längden. Då lyssnar jag mycket hellre på 52 Pick Up med Vancouver baserade The Gumshoe Strut. Som ett tecken på att den kanadensiska scenen ändå är relativt liten så gästas även denna skiva av Gruf the Druid, John Smith och Pip Skid. Gillar Gumshoes röst och produktionerna är ofta svävande o stämningsfyllda.
Den absoluta favoriten dock av de som jag har lyssnat på den senaste tiden är Recyclone från Halifax. Tack för tipset Per. Här bjuds man på klart mer uppfuckade produktioner och abstrakta textflöden. Och känner man mig så vet man att jag fullkomligen älskar det. Utan att dra allt för stora liknelser så rekommenderar jag verkligen Recyclone för dom som är svag för t.ex. anticon och The Shape Shifters. Skivan Corroding the Dead World är nog den absoluta favoriten men med samarbetet med soso på Stagnation and Woe som god tvåa.
Jag skulle ju även kunna ta upp fler kvalitativa artister som Admiral Crumple, Thesis Sahib, Evil (kommer nog komma mer om honom längre fram), Sweatshop Union, Factor och Swollen Members. Men lite kan ni väl göra själva?

No comments: