Thursday, May 11, 2006

Autumn Song

Ibland krävs det inte mer en ett ackord, en ton, ett ord för att man ska vara fast och bara vill höra mer. Tyvärr känns det som om det går allt längre tid mellan dessa tillfällen. Kanske beror det på att man med åren blivit mer kritisk och mer cynisk. Men så ibland dyker det då upp nåt som bara får en att smälta och återger en hoppet om musik.
Det har ganska nyligen hänt mig genom Orsa-ättlingen Jennie Ståbis. En snart 19-årig tjej som bjuder på underbar singer-songwriter musik. Jag är den första att erkänna att jag för nåt år sedan var ganska trött på alla sorgsna män och kvinnor som fick ganska mycket uppmärksamhet i media. Det blev helt enkelt lite för mycket för min del.
Men Jennies musik skär rakt igenom min cynism och min kallhamrade hiphop-yta med sin underbara röst, underfundiga och poetiska texter och varma melodier. Jag är helt enkelt såld som man brukar säga.

Senare i år så ska det enligt uppgift dyka upp en ny skiva med henne och den ser jag verkligen fram emot. Tills dess så får jag njuta av underbara låtar som "Pretend" och "Hallelujah".

Kom ihåg var ni läste om henne först!

2 comments:

Anonymous said...

Nu vart jag ju lite nyfiken på att få höra den musik som lyckats beröra min coola och så skäggige Tibbelille så till den milda grad!!! MP3-fil??!
P&K

Anonymous said...

var det måhända detta du trodde att jag skulle gilla, som du hade tänkt på men som du inte kom på sen...(rörig kommentar kanske men du brukar ju vara så bra på att tolka mina tokigheter!)
om det var det så hade du så rätt så...
puss gullet!