Monday, May 29, 2006

Flicks

Istället för att rabbla upp skivor o låtar som jag tycker att ni borde kolla upp, så kommer jag idag ta upp några musik-dvd's istället.

Den första är dokumentären "Freestyle: The Art of Rhyme". Den handlar om freestyle-kulturen inom hiphop. Dvs emcees som improviserar fram sina texter på plats och levererar dom i olika sammanhang, som t.ex. ciphers eller battles. Filmen i sig kan kännas lite daterad i vissa stunder, och bildkvaliten är inte den bästa. Men allt detta kompenseras mer än väl av underbara verbala uppvisningar av bl.a. Supernatural, Juice, Black Thought, Wordsworth och Mikah 9. Är man det minsta intresserad av hiphopkulturen så är denna film ett måste!

Är man dock mer inne på DJ-kulturen inom hiphop så är Doug Prays film "Scratch" en given rekommendation. Den handlar som sagt helt och hållet om DJs och täcker in det mesta. Allt från en historik från det tidiga 70-talets blockpartys i Bronx, till dagens turntablists och musik som har vuxit till en massa olika former. Och filmen bjuder på en mindre all star-uppsättning av DJs som pratar om sin musik och även bjuder på underbara scener bakom skivspelarna. DJ Shadow, Cut Chemist, QBert, Afrika Bambaataa, DJ Premier och Mix Master Mike är bara en handfull av dom som dyker upp i filmen. Jag kan inte hitta något dåligt i hela filmen! Varenda gång som jag ser den så ryser jag av välbehag och ett fånigt leende sprider sig över mitt ansikte. Se den!

Slutligen så kommer jag nämna en serie av dvds som finns ute som går under namnet "Scribble Jam". Scribble Jam är en årlig hiphopfestival som i år är inne på sitt 11e år. Det är ett flerdagars evenemang som numera täcker in alla dom klassiska elementen inom hiphop: emceeing, dj'ing, graffiti, breaking och beatboxing. Det som händer här är både vanliga liveuppträdanden av kvalitativa artister, men först och främst så handlar Scribble Jam om battles. Och det är inom alla elementen (med undantag från graffitin). Genom åren har man där fått se artister som Slug, Eminem, Eyedea, Brother Ali, Mac Lethal, P.E.A.C.E., Sage Francis, Dos Noun och Adeem m.fl. mötas i underbara battles som överlag håller sjukt hög kvalité! Dom flesta av dessa evenemang finns numera även att köpa på dvd, och min rekommendation är verkligen att kolla upp dom. Dom bjuder på allt som är roligt och spännande med hiphop, och inspirationen efter att ha sett nån av dom sprudlar verkligen inom en själv!



Ps. Slutligen 2 helt orelaterade tillägg. För det första så ber jag om ursäkt för att man numera måste använda sig av Word Verification när man lämnar kommentarer. Detta är pga att jag har drabbats av spam...
Det andra som jag vill säga är att oavsett hur folk rättfärdigar det (politiskt, ekonomiskt eller på annat sätt) så anser jag att 95% av alla som laddar ner skivor från nätet som man kan köpa i affärer bara är enormt snåla jävlar! Jag förnekar inte att jag oxå gör det vid tillfällen, men jag gör det aldrig av ren lathet eller för att jag vill lägga pengarna på annat. Det jag tycker är bra köper jag tillslut i längden ändå. Många av er kan känna er träffade.

3 comments:

Anonymous said...

Kom osökt in minnen som:
Producing and DeJay, Like my man MPA...

=)

Anonymous said...

Träffad!
Jag köper väldigt lite musik för närvarande.. som du vet.
Fast mat måste i min värld alltid gå före. Jag håller med om att folk med pengar som laddar ner utan att köpa är lite snåla, beroende på vilken artist det är fråga om förstås.. 95% (nära nog iallafall) av intäkterna från det som säljs i skivaffärer går till giriga gubbar i kostym. Det är alltså inte fildelarna som snor mest från musikerna.
Det bästa är att köpa direkt från artisten.
Men jag förstod inte riktig vad som gjorde att du var tvungen att lägga till den kommentaren.

michael said...

nej, jag tror inte heller att det är fildelarna som snor mest från musikerna utan håller med om att det är bolagsmänniskorna som är dom största skurkarna när det gäller sånt.
Men det som stör mig är att allt för många använder den argumentationen bara för att dölja deras egna snålhet o lathet.

Har tänkt på det en del o därför fick det komma med nu