Sunday, June 10, 2007

The Nervous System (Sunday)

Under veckan som har varit så har det dykt upp 2 nya skivor som jag har lyssnat en hel del på. Först var det då äntligen dags för Kapten Röd och hans fullängdsdebut Stjärnorna Finns Här. I snart två år har jag gått och väntat på den och förväntningarna inför den har varit väldigt höga för att handla om en svensk artist. Så när skivan då inhandlades på releasefesten i tisdags så var det med en viss nervositet. Skivan består av 10 låtar och skivan som helhet klockar in på omkring 35 minuter. I dag så är det väldigt kort, men så handlar det här också om reggae och där är det ju fortfarande normallånga skivor som gäller. Och är det då en för- eller nackdel? En stor fördel enligt mig. Ingen låt på skivan är dålig och man hinner aldrig tröttna på den, och som helhet så är det nog bland det bästa som har kommit ut i Sverige på väldigt många år. Good on ya Björn!
Skiva nummer 2 denna vecka är då det senaste släppet på anticon records. Gamle favoriten Tim Holland har nu släppt en ny skiva och väljer att göra det under sitt andra artistnamn mansbestfriend. Och istället för att få höra Tim flyta över beats som man har vant sig när det gäller honom när han går under sitt huvudsakliga alias sole så är det här en samling med instrumentala spår. Jag gillar det jag hör och tycker att det är skönt att han inte går helt utefter de förväntade vägarna. Efter ett tag så kommer man dock på sig själv med att tänka på helt andra saker än musiken som strömmar ur högtalarna. poly.sci.187 som skivan heter är förvisso bra, men den är tyvärr allt annat än spännande . En skiva som jag kommer lyssna en del på nu i början men nog inte kommer lyssna alls på i längden.

No comments: