Saturday, May 23, 2009

Apropå Det Här Att Finnas Till


orden ekar mot golvet / de faller / men landar inte av tyngden utan fastnat i spänningen mellan orsak och verkan / tvärs över gården / stormsteg / slutsteg / tysta varliga kliv
(1968)

Någon gång ska jag förverkliga min roadtrip i Västerbotten. Det är en resa som har legat i mitt bakhuvud ända sen 2001. Det är inte jag som har bestämt resvägen. Det är David.

Runt sekelskiftet nån gång så var jag tillsammans med Backroom Matches för att spela på en queerfest på Corona i Umeå. En intressant kväll med lite för mycket alkohol. Under kvällen så såg jag vid flera tillfällen en man som gled runt och drack öl i en tvättäkta amish-outfit. Tänkte inte närmare på det och brydde mig inte heller nämnvärt när han hamnade vid vårat bord. Efter ett stund så var det bara han och jag kvar där och då vi inte kände varann så var det rätt tyst. Helt plötsligt reste han sig upp, tog sin stol och lade den på golvet. Sedan väntade han tills han såg en vakt komma. Då hoppade han sönder stolen och blev självklart utslängd. Efter en stund så träffade jag på en gemensam vän och berättade att han blivit utslängd. Han berättade då att det var David Sandström från f.d. Refused. Om jag ändå hade vetat det tidigare på kvällen. Då hade jag förhoppningsvis tagit modet till mig och pratat med honom. Inte av anledningen till att jag fullkomligen älskade, och nog alltid kommer att älska, Refused gamla skivor. Nej, för att David strax innan den här kvällen hade släppt skivan som fram tills idag fortfarande är den utan tvekan bästa svenska skivan nånsin. Det finns liksom ingen skiva som kommer i närheten.

och marken är någons och huset bebott och tiden har tagit sig tid att bli trodd och flickorna reste sig upp tills de stod för luften var stark där men inte stark nog och flickan med håret har bokstavens tröst och över min rygg bär jag spår av den röst som i skydd av mörkret har flyttat hans grav till en plats uppåt älven jag sänder ett krav.

håll ut och vinka om du kan stå ut med minnet / stanken av hans hand

vinka mot din hjälte nu / förlåt honom de svagheter du anade / latenta då / men sparkandes och skrikandes / i ljuset för bekännelsen / förlösningen / du vrider dig i lättnaden så oerhörd / när stenen från ditt bröst blir till ett rep
(När Hjärtat Svider)

Vad kan man då säga om Om Det Inte Händer Nåt Innan Imorgon Så Kommer Jag? Det är Davids personliga comeback efter åren i Refused, hans upptäckt av Sara Lidman och hans förhållande till familjen. Skivan kan ses som en hyllning/beskrivning av hans morfars liv och död. Jag vill helst inte ens förringa det hela med mina egna ord utan vill låta hans musik tala för sig själv. Det jag kan säga dock är att jag tycker att skivan är den renaste, vackraste och starkaste skivan jag har hört. Någonsin. Det spelar ingen roll vilket humör jag är på när jag lyssnar på den här skivan. Jag förflyttas omedelbart in i en egen värld som bara består av mig, Degernäs, vemod, värme och styrka. Låter kanske fånigt men ibland är sanningen fånig. Jag har försökt skriva den här texten gång på gång men känner att jag aldrig kommer till kärnan av det jag vill få fram, mina ord räcker inte till. Jag tystnar istället och låter David förföra mig ännu en gång.
I texthäftet som medföljer skivan så finns en liten karta med uppmaningen att man ska åka sträckan mellan Bygdsiljum och Norsjö och samtidigt lyssna på skivan på hög volym. En dag David, en dag.

När Hjärtat Svider



Ifall du vill läsa mer om skivan samt även ladda ner den gratis och lagligt (då den inte längre finns till försäljning) så följ bara den här länken, läs, ladda ner och njut.

1 comment:

MAS said...

Ha ha... det där kommer jag ihåg!

BTW...ny låt: http://soundcloud.com/backroom-matches/kranktast

KLEM
MASN