Monday, December 20, 2010

#2 The Tallest Man on Earth - The Wild Hunt


This is probably one of the records that I've listened to the most this year. Ever since I discovered The Tallest Man on Earth last year, he's been part of my daily soundtrack. I loved his debut Shallow Graves and didn't really think he could top that one. But with The Wild Hunt, this years follow up he did. And in a big way. I know all about the likeness to Bob Dylan and others, but I don't really care. You know why? Because The Tallest Man on Earth is unique in so many ways and makes amazing music whenever he picks up the guitar. He's released 2 albums and 2 EPs now under this moniker, and he has yet to release one single bad song. How many artists can say that? This Dalecarlian is someone I know I will keep following throughout my life.

8 comments:

eatmyears said...

äsch, du e bara patriotisk. Tråkigare och mer opersonlig musik får man gräva djupt efter. Rösten, sången gitarren. Känns väldigt bekant...
Nu förstår jag varför du var nyfiken på min reaktion på topp 3 ;)

michael said...

Haha, härligt med en sån reaktion :) Men det kommer iofs från nån som hyllar Elighs light-reggae så ;)
Kram!

eatmyears said...

inte helt oväntad kontring.. Jag har lyssnat på Eligh i så många år så det får gå långt innan jag säger nåt negativt om honom. Mest stabila artisten i legends. Light-reggae eller ej.

michael said...

Jag har inget emot Eligh. Han har gjort många bra grejor. Min enda grej mot honom är faktiskt att jag tycker han är hans samarbete med The Grouch som är duktig men bland det mest opersonliga rapparna som går i ett par sponsrade skor

eatmyears said...

oh! g&e vol.1 & 2 är bland det bästa som har nått mina öron. Tycker att the grouch är högst personlig rent textmässigt men jag kan hålla med om att hans rap inte är den mest unika.

michael said...

The Grouch har gjort bra grejor, helt klart. Men hans röst är den tråkigaste jag vet nästan tyvärr vilket smittar av sig på hans musik. Och sen är han väldigt ojämn. Blandar grym musik med flera totala bottennapp. Mom & Pop Killer är ett typiskt exempel

eatmyears said...

Där e vi överens. Gillar i stort sett allt innan 2001 eller så. Sen blev det väldigt ojämnt och jag tappade intresset för honom nästan helt. Glatt överraskad dock över det senaste släppet.
Men Eligh däremot litar jag på, även fast han har använt sig utav auto tune och slutat knarka.

Suss said...

<3 TTMOE