Monday, December 13, 2010

#9 Factor - Lawson Graham

Factor have been a favourite producer of mine for a couple of years now. He's always delivering great productions and solid albums. But this year he raised the bar a bit when releasing Lawson Graham. Here he really produces both great indie pop and laidback hip hop. And the guest list on it is both awesome on paper and on record. Gregory Pepper, sole, Myka 9, cars & trains, Ceschi and Josh Martinez are just a few of them, all doing a great job.  But even if the album is filled with guests, it never feels like a mix tape. Factor manages to string it all together to a classic and great album. Fake Four Inc. is delivering as usual.

I asked Factor about his personal musical highlight of 2010, and here's what he said:

"I would say that the show of the year for me was Edward Sharpe and The Magnetic Zeros @ The Fillmore in San Francisco."

 

5 comments:

eatmyears said...

Jag älskar verkligen den här tolkningen av 500 miles som dom valde att namnge som Missed the Tain. Albumet i sig gick lite förbi mig i mängden dock. Tror jag har fått nog av Factor för ett tag framöver. Men visst, det är ju en bra skiva. Det kan man man ju inte säga emot.

michael said...

Ja, den är grym. Därför blev jag så pass besviken på Common Grackle skivan som jag blev tyvärr. Kan hålla med om att man får nog av vissa efter ett tag. Factor, Qwel, Awol One etc är såna som bara spottar ur sig olika skivor o det blir vara tröttsamt i längden. Alltför många numera kör på kvantitet och inte kvalité.
Skulle dock vilja se Dynamo414 göra en skiva som denna eller zoëns. En producentplatta som ända visar beatmakaren.

eatmyears said...

Yep, nu pratar vi samma språk igen. Kul att vara överens om nåt igen ;)

Jag har precis upptäckt vad Qwel släppte för typ fyra år sedan och jag älskar det men senaste var ingen höjdare. Verkligen inte. Zoëns platta är riktigt bra tycker jag, hoppas att han släpper en antingen instrumental eller tillsammans med EN rappare snart. Har lite svårt att fastna för dessa album med en massa artister på nämligen. Känns lite som att sätta på shuffle på mp3-spelaren.

Ang. Dynamo så tycker jag nog att hans beats är mycket mer oförutsägbara än Factors men jag vill inte jämföra dom två. För det är helt olika för för mig. Factor är jävligt grym när han jobbar men en och samma artist. Så jag hoppas att han fortsätter med det ist för att släppa en massa plattor på det här viset.
Dynamo har riktigt bra beats på lager som bara väntar på rätt rappare. Det är en tidsfråga innan det händer nåt riktigt bra med det där faktiskt. Tror och hoppas jag.

michael said...

hehe ;)

zoën har ju släppt 2 plattor i år. Han släppte en skiva med bara namnet zoën tidigt på året där det är bara han förutom på en låt. Då rappar han själv på alla spår.

Ja, det var det som var lite synd i mina öron med skivan med Gregory Pepper, borde ha funkat bättre. Kanske får ge den fler chanser.

eatmyears said...

Jaha, har missat zoëns tidigare platta. Skall kolla upp den. Ge inte Gregory nån mer chans. Jag har verkligen försökt men den är sloppy och tråkig. Att ta med Kool Keith gjorde det nästan desperat. Synd för i teorin så är det ett grymt samarbete.